lördag 2 oktober 2010

Vector TD

Minisar är en riktigt fin idé ett spel du slår på när du får några minuter över på bussen, toan eller i reklampausen. Du startar upp spelar, inget sätta sig in i knapp-kombinationer eller bläddra i menyer. Precis så börjar Vector TD det enda du behöver göra är att välja bana sen är spelet igång. Upplägget är simpelt, fiender passerar planen i förutbestämda vägar och spelet går ut på att hindra fienderna från att passera planen. Det gör du igenom att placera försvar bredvid vägarna. Försvarsenheterna har olika egenskaper som till exempel sakta ner fienden eller träffa flera samtidigt och olika enheter fungerar bättre och sämre på olika fienden. För att bygga enheter så måste du ha pengar som du får igenom att döda fiender plus en ränta på sparade pengar när varje anfallsvåg är slut. Räntan är en av detaljerna som gör spelet intressant för det gäller att ha en strategi där du gör av med så lite pengar som möjligt för att få mer ränta vilket är viktigt mot slutet då du måste ha mycket pengar för att bygga och uppgradera dom bästa försvarsenheterna.
Jag har tidigare i mitt liv spenderat många timmar med att spela Monsters som har precis samma spelregler bara en annan kontroll och grafik så även om jag gillar det simpla upplägget känns det lite tråkigt att spela Vector TD. Den största nackdelen är att det tar så lång tid att spela och det finns ingen sparfunktion så det är bara att glömma att spela en bana medans man går på toa eller i reklampausen kanske på bussen om man åker en längre resa. Dom gångerna jag klarat alla 50 anfallsvåger som krävs för att klara en bana tror jag det gått 30-60 minuter vilket jag anser är alldeles för länge för en mins.

Ekonomiskt känns det alltid bra att få ett spel gratis, och man kan säga att jag sparat 30 kronor på Vectro TD eller inte för det finns flera sidor på nätet där man kan spela samma spel helt gratis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar