lördag 9 oktober 2010

Ferrari The Race Experience

Som playstaion plus-medlem så får man möjlighet att testa fullständiga spel, i en timme. Smart tänkt men man borde kanske anpassa speltiden efter vad det är för slags spel.
Hur som helst fick jag testa Ferrari The Race Experience i en timme och det är givetvis snygg grafik vilket är ett måste för ett bilspel. I öppningsscenen är det en tanke som sitter i huvudet fast den inte borde vara relevant längre, "är det filmat eller animerat?" givetvis kommer jag fram till att det är animerat det är trots allt ett modernt spel varför skulle någon filma en racingsekvens med svindyra bilar på riktigt när man kan animera.
Tack vare tidsbristen stressar jag igenom menyerna och blir lättat av att tänket påminner om grand turismo. Det är bra både på grund av att grand turismo är ett bra spel och dessutom borde jag fort kunna sätta mig in i det här spelet. Det börjar med att jag köper en bil, jag spenderar nästan alla mina pengar på en ny Ferrari med tanken att jag vill han en bra bil, men jag sparar ändå lite pengar om jag vill ha en sämre.
Sen är det bara att köra, jag börjar med en snabbspel för att komma in i spelet och givetvis väljer jag simulering som svårighetsgrad efter flera 100 timmar med grand turismo ser jag inget alternativ. Simulering är det för styrningen känns väldigt realistisk, när jag efter en kurva lägger mig i röven på bilen framför för att minska luftmotståndet upptäcker jag att det även påverkar downforsen och bilen blir genast instabil, jag klarar mig den gången men i övrigt klantar jag mig för mycket och kommer sist.
Det var lite för svårt så jag köper en "dålig" bil, den heter inte men testarosa skulle jag säga det på grund av dom speciella luftintagen på sidorna. Tanken var givetvis att mina motståndare skulle få sämre bilar plus att det borde bli enklare att hantera den svagare bilen i lägre hastigheter men det visar sig att köregenskaperna är sämre också och bromssträckan känns oändlig. Jag startar en racingsäsong och upp-lägget är som på riktigt, på första dagen (lördagen) kör man om poleposition och avslutar med ett race och jag kommer sist på båda så när det blir dags för andra dagens (söndagen) race avbryter jag för det är inte kul att vara sämst.
Jag backar och kör en tutorial som är väldigt bra, under några varv på Ferraris egna testbana förklarar en man med engelsk accent hur jag ska göra för att köra bättre.
Efter det testar jag att köra en trophy-challenge som jag inte vet vad det innebär men man slipper köra om poleposition. För att göra det lite enklare väljer jag den mellansvåra läget med arcade-styrning och när timmen tar slut har jag kört upp mig från 16e till 6e plats.

Sammanfattning av det kan man säga att en timme är för kort för att testa, men den första timmen måste man alltid spela och det är då man ska fastna för spelet. Därför tycker jag att det är en stor miss att det inte finns några enkla kortare race som man måste köra innan det är dags för riktiga tävlingarna i grand turismo-style. Utbudet av bilar blir givetvis enformigt när det bara finns ett märke att välja på. Däremot tycker jag att kontrollerna är bra, grafiken är snygg och bilarna som finna är jävligt snygga.
Spelet är bäst för dig som älskar Ferrari och har spelat mycket racingspel, själv så väntar jag fortfarande på GTV där jag ska köpa en billig toyota att trimma så att jag kan köra skiten ur dom andra tävlande i Sunday cup.



På grund av det fattiga utbudet av bilar och det höga inkörningsteget får Ferrari The Race Experience 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar