måndag 18 oktober 2010

Oddworld: Abe's Oddysee

Ett av månadens gratis spel var Oddworld: Abe's Oddysee som släpptes till playstation 1997.
Inledningssekvensen som börjar med att golvvaxaren Abe vaxar golv på ett nedsläkt lite läskigt Rapture Farms är ganska gripande. Abe passerar under sitt pass ett antal stora planscher som gör reklam för Rapture Farms köttprodukter. Under sitt pass lyckas Abe höra samtalet från ett krismöte där hans boss Molluck the Glukkon förklarar att alla deras produkter säljer dåligt och föreslår samtidigt en ny helt genial produkt som kommer att sälja som glass i en öken. Molluck vill göra mumsiga burgare av städpersonalen!
Efter inledningssekvensen är det dags för dig att hjäla Abe fly fältet och helst lyckas rädda sina medarbetare.
Man känner en del sympati för den lilla oförargliga städaren men den försvinner strax efter att man börjat spela.
Spelet är som det bör vara i slutet av 90-talet ett snyggt 2D plattformsspel. Du passerar en bildskärm åt gången med olika utmaningar. Till att börja med är det mer av pusselspel vilket är kul men efter ett tag blir det snart lite hoppa över hål där det konstant faller stenar från taket vilket är lite jobbigt med den sega styrningen. Styrningenär inte helt optimal och tack vare att L2 och R2 saknas på PSPn så blir det ännu jobbigare. För att smyga åt höger måste man trycka höger på styrkorset samtidigt som man trycker (R2) höger på det analoga styrkorset på vänster sida. Ska man dessutom kombinera smygningen med ett hopp så krävs det fingrar på höger hand som förtillfället sköter det som dina två vänsterhänder borde sköta. Lite problematiskt blir det.
När jag spelat några timmar körde jag fast, dör lite här och där och teleporteras hela tiden tillbaks några rutor. Efter att ha spelat samma rutor i 1-2 timmar ger jag upp. Utav slump träffar jag en vän som jag minns spelade spelet till playstation och jag ber honom om tips. Hans kommentar när han fattar vilket spel jag pratar om är "Jaha det är den där jäveln som inte tål en skit, så fort man petar på honom så dör han." Precis min uppfattning också, efter det kändes det legitimt att lägga ner Oddworld: Abe's Oddysee.
Fast nu i efterhand blir jag lite sugen på att fortsätta så att jag får reda på hur det går för Abe och hans medarbetare.

Som medlem i playstation plus får man spelet gratis och det kostar normalt 45 kronor vilket jag tycker det är värt, om man har mycket tålamod. Så 45 kronor plus på den här.

Jag ger Oddworld: Abe's Oddysee 6/10 eftersom handlingen faktiskt är lite gripande och grafiken är snygg för att vara PSone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar