fredag 29 oktober 2010

Warhawk

Generöst nog blev jag bjuden på en timmes spelande av Warhawk från 2007 samma år som PS3 släpptes i Europa. Det har hänt en hel del på 3 år, jag får kännslan av att Warhawk är ett lite snyggare PS2-spel.
Jag börjar spela tutorioalen som är uppdelad i infanterist, fordon och flyg i nämnd ordning.
När jag börjar styra gubben i på ett träningsområde i ett tråkigt ökenområde får jag ingen känsla av nytänkande. Du kan klättra, hoppa huka och plocka upp olika vapen som nästan alla används på samma sätt. Du får möjlighet att testa allt från kniv och pistol till landminor och snipergevär på ett antal bomb-fiender. Du får även möjlighet att testa att döda en bomb utan vapen, då springer du fram och bankar med kniven tills bomben exploderar, konstigt nog klarar du dig.
Sen är det vidare att testa fordon och maskinger och inte heller där kommer det något spännande. Du kör jeep, stridsvagn och testar olika kulsprutetorn. Lite humoristiskt är det att du får lära dig att ta en skiftnyckel och banka på bilen tills den blir hel. Omvänt kan du använda skiftnyckeln till att banka på en bomb tills den sprängs, eller blir desarmerad menar jag.
Tredje delen av skolan handlar om att kunna flyga Warhawk som är ett stridsflygplan som kan hovra (sväva stillastående i luften). Även där är det lite småfjantigt. När jag vid ett tillfälle inte orkar läsa vad jag egentligen ska göra (dubbelklicka på R2) bestämmer mig för att ta självmord för att få läsa instruktionerna igen. Det visade sig vara enklare sagt en gjort, när jag vid ett flertal tillfällen flyger in i en skyskrapa ändras bara jetläget till hoverläge och planet börjar sväva i luften. Under övningarna får jag testa ett antal olika vapen som jag är helt ointresserad varför räcker det inte med målsökande robotar och fjärrstyrda raketer? Hela grejen tar så lång tid att jag bara kommer till delen där jag ska undvika andras missiler när det har gått en timme.

Om jag mot förmodan skulle vilja köpa spelet får jag betala 199kr vilket känns helt meningslöst när det finns så mycket bättre stridsspel.

Efter en timmes spelande vilket troligtvis är särskilt rättvist ger jag Warhawk 4/10 det med tanke på att styrningen är helt standard och det är enkelt att sätta sig in i spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar