torsdag 30 september 2010

Assassin's Creed Brotherhood Multiplayer BETA

När jag såg att jag fick ladda ner än betaversion av Assassin's Creed Brotherhood tänkte jag "det var värt det". Assassin's Creed är bland dom bästa spelserierna jag spelat och ser fram emot Brotherhood.
Nu visade det sig att det var bara Multiplayerdelen men Assassin's Creed är Assassin's Creed så det kan inte bli fel.
Jag börjar med en tutorial-del som man spelar offline och inser att kontrollen är väldigt lik tidigare spel i serien med den stora skillnaden att du bara kan lönnmörda. Du kan alltså inte plocka fram det stora svärdet och börja fäkta helt offentligt. Det är ett smart drag för även om det utspelar sig i Rom för nästan 500 år sedan skulle det bli galet om minst 6 psykopater konstant skulle springa runt på gatorna och starta slagsmål. Även om man med den begränsade styrningen försökt få spelarna att bete sig som folk lägger man snart märke till att det finns några galningar som hoppar omkring mellan hustaken över gatorna som är befolkade av mer "normala" människor.
Jag tycker att spelläget fort blir enformigt då det bara går ut på att följa pilen som visar ditt offers riktning och hoppas på att man hinner fram till offret innan du själv blir ett offer. Om du maskerar dig igenom att lotsas handla eller prata med några artificiella människor slutar din förföljares pil att fungera däremot så blir det svårt för dig att förfölja ditt offer samtidigt. Dilemmat är, ska du vara defensiv och gömma dig eller offensiv och riskera att själv bli dödad. Det finns givetvis ett tredje alternativ att som spindelmannen kuta till dit offer så fort det går och på det sättet tvinga din förföljare att bete sig som ett retard som klättrar på hustak vars förföljare måste göra likadant. Då slutar det hela med att du ser galningar som konstant springer runt och hugger varan i ryggen och hela poängen med Assassin's Creed försvinner.
Grafiken är inte lika finslipad som som tidigare spel, det är inga frön som svävar runt i luften och man blir inte sugen på att klättra upp i ett kyrkton för att se på utsikten och hur skuggorna rör sig i solnedgången vilket jag faktiskt har sysselsatt mig med i tidigare spel. Nu är det en beta så jag är ganska säker på att detaljerna kommer.
Jag är inte helt förtjust i att spela Assassin's Creed online, det blir lite för ytligt och enformigt. Förhoppningsvis kommer det andra spellägen i den riktiga versionen som blir mer intressant och det finns potential för att det ska bli bra men tyvärr har jag för dålig erfarenhet av onlinespel för att säga vad det är som saknas.
Jag ser fram emot den 19e november när jag kan spela historie-delen av spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar