söndag 3 oktober 2010

Vanquish

Tack vare playstation plus hade jag helt plötsligt fått ett demospel nedladdat och installerat kul grej men det var ingen tvekan om att det var ett skjutarspel så jag hade inte så bråttom att prova men nu är det gjort det.
Huvudmenyn är snygg och i bakgrunden ser man en futuristisk stad som för tankarna till final fantasy och det är positivt för mig.
För att jag inte ska kunna såga spelet igenom att klaga på kontrollen så börjar jag med att gå igenom tutorialen och det visar sig att styrningen är hur enkel som helst. Jag har lite problem med att slida i superfart och styra samtidigt men i övrigt känns allt logiskt. Spelet utspelar sig i framtiden och då har alla soldater givetvis avancerade dräkter som ger dig superkrafter, en kort stund för sen måste dräkten kylas ner. Det är helt klart en skön känsla att i slowmotion hoppa upp bakom sitt skydd se hur värden runt om kring dig står still, sikta och döda sin fiende innan du hinner landa till marken igen. Det gäller även för mig som inte brukar spela den här typen av spel, så en store eloge till spelkontrollen.
Grafiken är så snygg att du inte tänker på den, allt flyter som det ska.
Efter några minuters spelande stöter min grupp på en enorm stridsmaskin som påminner om en insekt med fyra ben. Efter att man skjutit sönder lederna på benen och träffat en röd kåpa tillräckligt många gånger så trillar den ihop, reser sig efter ett tag igen och blir ännu farligare. Helt plötsligt laddar fienden upp någon super-attack och jag dör om och om igen. Som tur är kan man byta svårighetsgrad utan att börja om och jag får hjälp med siktet, både med att hitta målen och träffa dom. På det sättet inser jag att man kan skjuta sönder knälederna igen för att göra det enklare och tack vare att jag inte missar lika mycket försvinner problemet med att ammunition tar slut.
Det känns lite tråkigt att man ska behöva ha handikapp för att klara av dom första 10 minuterna i ett spel men det kan bero på att jag är kass.
När jag och mina virtuella medarbetare lyckas få död på den enorma saken är demot slut och jag som trodde att jag inte gillade skjutarspel inser att jag gärna hade spelat en stund till.
Så för er som gillar skjutarspel antar jag att Vanquish är riktigt bra spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar