lördag 25 september 2010

Echoes

Echoes är ett minis-spel och som jag tolkar namnet minis är det ett litet spel som man snabbt kommer in i och enkelt att spela bara några minuter åt gången.
Precis så är det, när man startar Echoes finns det bara ett alternativ som givetvis är att köra första banan på arcade, så det är aldrig någon tvekan på vad du ska göra.
Arcade går ut på att så fort som möjligt samla in kristaller, när du tagit en kommer det en ny och ibland flera nya. När du tagit så många som krävs för att klara banan är du klar.
Svårigheten med det hela är ditt eko som uppstår varje gång du tar en kristall. Ekot uppstår på den platsen du tog en kristallen innan och sen rör sig ekot därifrån i samma rörelsemönster som du gjort. Nuddar du tre stycken "echoes" är du game over och får försöka igen.
När man sen avanserar i spelet så kommer det specialkristaller som ger dig olika egenskaper som till exempel kan din hatt förvandlas till en cirkelsåg som dödar echoes eller så blir du magnetisk och drar åt dig alla kristaller.

Det finurliga med spelet är att du tvingas fundera på hur du rör dig i förväg. Det är inte helt lätt att planera sin färdväg när man kommer att ha 15 echoes förföljandes i sina fotspår, men en sak har jag lärt mig. Stå aldrig still då!

Nackdelen med att det är simpelt är att det ganska fort blir uttjatat, nu när jag klarat alla banor på arcade och testat allt annat så kan man inte göra mycket mer än att slå sina gamla rekord. Jag skulle vilja sammanfatta spelet med "Det är som ett öppet sår, kul så länge det varar"
Däremot kostar spelet bara 12 kronor så det är värt det. Jag som har playstation plus får spelet gratis, men jag blev lite besviken när jag upptäckte att jag bara fick låna spelet gratis. Just nu har jag 87 dagar kvar att spela mina minisar.
Jag har alltså inte sparat en krona än så länge på playstation plus. Jag tycker inte ett lån räknas i så fall skulle jag tjänat 500 spänn när jag lånade Batman: Arkham Asylum av en kompis.

En stor fördel med minis-spelen är att dom går att spela på både PS3 och PSP och har du PSPn i viloläge tar det 5 sekunder innan du är igång och spelar så du hinner med några rundor på bussen.


(Trailern är av någon anledning uppspeedad spelet är inte så stressigt som det ser ut att vara)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar