måndag 27 september 2010

Sam & Max: The Devil's Playhouse

Det är inte ofta man sitter för sig själv och skrattar när man spelar TV-spel men det var precis så det var när jag spelade Sam & Max: The Devil's Playhouse - Episode 1: The Penal Zone.
Sen jag för 15 år sedan spelade Broken Sword har jag länge velat uppleva känslan igen. Bara sitta och klicka på olika föremål och personer och låta "gubben" sköta sig själv. Broken Sword innehöll om jag kom ihåg rätt lite humor men överlag så är humor något som man lätt kunde få mer av i spelvärlden.när jag gratis laddade ner Sam & Max : The Devil's Playhouse och inser att det är ett komedispel med en kontroll som påminner mycket om Broken Sword.

Du styr agenterna Sam & Max från the freelance police, Sam är en 6 fötter stor hund i klassiska privatspanarkläder och Max är en kanin med övernaturliga krafter som dessutom är president i the united states.
Första avsnittet the Penal Zone handlar om General Scun-ca'pe som är väldigt intresserad av att samla kraftfulla saker runt om i universum och nu är han på jorden där han även planerar att bli precident. Scun-ca'pes verkliga mål är att härska över hela universum. Trots att många verkar tycka att Scun-ca'pe är en trevlig prick tycker Sam & Max att han uppenbart är Elak.
Den uppläggningen på handling skulle aldrig gå särskilt bra om det inte hade så mycket humor att allt tillsammans blir ett stort skämt. Jag sitter och ler nästan hela tiden åt dom lustiga kommentarerna. Vi ett tillfälle så uppmanar Max Sam att inte gå in i den gamla garderoben för dom har inte tid med ett sagorike där ett stort lejon spelar huvudroll i en fantasyversion av nya testamentet (Ursäkta översättningen). Då vann jag trophyn "Ask Your Parents" som kräver att du hör 7 referenser som bara dom över 30 kan förstå. Själv är jag bara 29 så det kan förklara att jag inte fattade alla. Däremot var det lättare att förstå vilka skämt som man var tvungen att höra för att få trophyn "Don't Ask our Parents", alltså skämt med lite dubbla budskap. Att man får trophys för att höra skämt är kanske inte så kul men det säger en del om vad som är viktigt i spelet. Det viktiga är att man skrattar.

Spelmässig blev jag först lite rädd för den avancerade kontrollen men det visade sig att inledningen var egentligen slutet och början av spelet har man inte så mycket super-krafter att utnyttja. I handlingens början är det enda som Max kan göra är att se in i framtiden igenom en 3D bildvisare, vilket kan vara till nytta ibland när man ska räkna ut vad man ska göra härnäst. Men varför Sam ibland har en fisk istället för slips och varför det sitter en tupp bakom ratten i deras bil när Max ser igenom siga glasögon får man aldrig nått svar på, inte ens Sam & Max påpekar det, så det ska bara vara så.

Däremot kan det uppstå tråkiga problem när man inte vet vad man ska göra och man har hört alla skämt så långt i handlingen. Vid ett tillfälle gick jag omkring några timmar och testade alla min grejer på alla saker i spelet som det går att interagera med. När Sam talat om för mig 50 gånger att han inte tänker använda den upphittade förlovningsringen för att fria till tidigare nämnda garderob, en brandpost eller en enorm gorilla så blir jag less och googlar hur jag ska göra. Jag ångrar mig inte en sekund, för saker som kan vara logiskt för Sam & Max är inte alltid det för mig så man kan verkligen köra fast. Spelet är inte något prestigespel som man vill vara bäst i utan man vill bara höra fler komiska kommentarer. Så i följande avsnitt kommer jag googla walkthroug för sam & max betydligt tidigare om jag kör fast.

Ekonomiskt sett så var Sam & Max: The Devil's Playhouse ett riktigt kap. Även om jag inte visste att jag ville ha spelet från början så vill jag ha det nu. Det kostar normal 249:- så nu ligger jag på 100:- plus som playstation plus medlem.

Nu ser jag fram emot minst 4 roliga kvällar med Sam & Max.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar