torsdag 23 september 2010

Castlevania: Lord Of Shadow

När jag var liten och spelade Castlevania hemma hos en kompis var det väldigt spännande. Man kunde hoppa som Supermario fast med "farligare" monster en piska istället för att pluppa ut eldklot ur handen eller magen, hur det nu går till. Som pricken på i'et kunde "gubben" bli bättre, få mer liv och bättre vapen precis som Zelda.
Precis så är Castlevania: Lord Of Shadow också. Det är farligare monster, redan 5-10 minuter in i spelen blir jag dödad av ett enormt vildsvin som jag verkligen inte skulle stöta på i verkligheten. Piskan är givetvis kvar och man kan hopa och piska samtidigt. Gabriel som man spelar kan lära sig nya tekniker som man använder igenom att trycka olika knappkombinationer.
Ungefär så verkar det vara. Nu var Sony bara så generösa att jag fick ett exclusive Demo och handlingen där var. En Eziokopia rider in i en liten by en regnig natt och plötsligt dyker det upp en massa arga vildsvin och man får hjälp några bönder som inte gör någon nytta alls. Sen kommer ett stort vildsvin som för min del är lite för svårt att döda. Personligen har jag lite svårt för spel som mest går ut på att trycka olika kombinationer för det slutar oftast med att jag sitter och toktrycker. Efter några försök lär jag mig att undvika attacker och kommer vidare. Handlingen fortsätter med att man rider iväg på en häst jagad av monster som rider på vildsvin.
Tack vare tutorialen läser jag mig till vem Gabriel är och att anledningen till att han är ute och dödar vildsvin i natten är att hans älskade blivit dödad av dom onda och nu ska han hämnas. Jag förstår att han är förbannad men det var knappast så att jag blev sugen på att köpa spelet för att se hur det går för Gabriel.
När det gäller grafiken så stör jag mig lite på att regnvattnet ser overkligt ut. Den blöta hästen blänker så mycket att den ser ut som en välpolerad porslinshäst. Att jag stör mig på sådana detaljer borde betyda att det i överlag är bra grafik och jag får efter min korta demo känslan av att det är ett snyggt spel i många häftiga miljöer.

Personligen så vill jag slappna av när jag spela så ett spel som hetsar mig till att toktrycka är inte så lockande. Däremot så vet jag att det finns dom som kan hantera kombinationerna och tycker att 8 tryck på trekanten för att göra ett superslag med piskan är logisk. Det här spelet är för dom.



Ekonomiskt så är playstaton plus fortfarande ett fiasko. Få ett exklusivt demo känns inte så häftigt troligtvis kan vem som helst ladda ner demot den 8e oktober när spelet släpps. Men jag var ju tidig med att prova spelet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar