tisdag 28 september 2010

God of War: Ghost of sparta

När jag först startar upp spelet kommer en kort sekvens som visar ett stormigt hav med gamla slagskepp och  sekvensen slutar med en inzoomning på huvudpersonen som blir omringad av fiender. Det första jag reagerar på är att det  är väldigt snygg grafik med tanke på att spelet är till PSP. Det kommer upp instruktioner om hur man slår sen är det bara att banka ner fienderna, springa fram till dörren. Vid dörren får jag information om att trycka cirkel för att slå in den och springa vidare. Sen kommer fler fiender som man bankar ner hej vilt och snart är jag framme vid första "bossen". Efter att jag bankat ett tag med den får jag instruktion om hur jag ska göra den snygga dödsstöten. Sen är det bara att kuta vidare, banka in en dörr döda fiender och efter ett tag dödar jag en enorm boss till igenom att fästa ett ankare i hans huvud, klättra upp och sticka svärdet i hans öga. Sen kutar man vidare...
Ett spel som verkligen är värt titeln actionspel, inte bara för att det är action i handlingen utan styrningen känns helt klockren. Du behöver inte memorera och öva in en massa kombinationer utan när det är dags att göra en häftig final kill trycker man bara enligt instruktionerna. Den enda svårigheten är att trycka på rätt knapp tillräckligt snabbt. Skulle man misslyckas så förlorar man chansen att göra dödsstöten just då men du behöver bara banka en stund till för att få en chans till.
Det enda som kan sinka flowet i spelet är att du dör, men då får du fortsätta från senaste checkpointen.

För mig handlar spelande om avslappning och det här är inte avslappnade så för mig är det inte någon favorit men jag blir verkligen imponerad över att det lyckas hålla tempot uppe hela tiden. Man går dessutom miste om handlingen, den delen jag fick spela fanns det ingen beskrivande handling över huvud taget. Kan du Grekisk mytologi kanske du fattar vad det handlar om ändå, jag vet inte.

Ett spel för mytologi- och action-junkies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar